lunedì 2 luglio 2018

Verbi polacchi: 12. grać (giocare).

D. 11. bawić się ↔︎ 13. zostawić
Home - Fonetica - Words - Grammar - Verbi -
- Lezioni - Fonti didattiche -
GRAĆ: giocare, verbo trans e intr, pons.
Bezokolicznik: grać.
Czas teraźniejszy: gram.
Tryb przypuszczający: grałbym.
bawić się w chowanego: giocare a nascondino.
bawić się zabawkamu: baloccarsi.
dobrze się bawić: divertirsi molto.
bawić się czyimś koszten: divertirsi alle spalle di qualcuno
Nie powinieneś bawić się tak cudzymi uczuciami:
¬ Non dovresti giocare così con i sentimenti di qualcuno.
Ja mogę tylko bawić się lalkami: io posso solo giocare...
My Amerykanie potrafimy bawić się i świętować w tym samym czasie: Noi americani sappiamo divertirci... ed essere spirituali allo stesso tempo.
🦅 aquila → ,  (m)
CONIUGAZIONE DEL VERBO GRAĆ.

Tryb oznajmujący/Modo Indicativo:

Czas teraźniejszy/Tempo presente:

ja gram,
ty grasz,
on/ona/ono gra
my gramy,
wy gracie,
oni/one grają.

Czas przeszły/Tempo passato:

ja (m) bawiłem się,
ja (f) bawiłam się,
ty (m) bawiłeś się,
ty (f) bawiłaś się,
on bawił się,
ona bawiła się,
ono bawiło się,
my (m) bawiliśmy się,
my (f) bawiłyśmy się,
wy (m) bawiłiście się,
wy (f) bawiłyście się,
oni bawili się,
one bawiły się.

Czas przeszły złożony / Tempo futuro:

ja (m) będę się bawił,
ja (f) będę się bawiła,
ty (m) będziesz się bawił,
ty (f) będziesz się bawiła,
on będzie się bawił,
ona będzie się bawiła,
ono będzie się bawiło,
my (f) będziemy się bawili,
my (f) będziemy się bawiły,
wy (m) będciecie się bawili,
wy (f) będciecie się bawiły,
oni będą się bawili,
one będa się bawiły.

Tryb przypuszczający / Modo Congiuntivo:

ja (m) bawiłbym się,
ja (f) bawiłabym się,
ty (m) bawiłabyś się,
ty (f) bawiłabyś się,
on bawiłby się,
ona bawiłaby się,
ono bawiłoby się,
my (m) bawilibyśmy się,
my (f) bawilybyśmy się,
wy (m) bawiłybyście się,
wy (f) bawiłybyście się,
oni bawiliby się,
one bawiłyby się.

Tryb rozkakujący / Modo Imperativo:

ty baw się: ÷ Nie baw się zapałkami, możesz wywołać pożar.
on/ona/ono niech się bawi,
my bawmy się,
wy bawcie sie,
oni/one niech się bawią.

Imiesłowy /

Imiesłów przymiotnikowy terażniejszy czynny / M

bawiący się,

Imiesłów przymiotnikowy przeszly bierny / M

bawiony,

Imiesłów przymiotnikowy współczsny / M

bawiąc sie.








Nessun commento:

Posta un commento

gr/xxii