domenica 8 luglio 2018

Verbi polacchi: 13. zostawić (lasciare).

D. 12. grać ↔︎ 14.
Home - Fonetica - Words - Grammar - Verbi -
- Lezioni - Fonti didattiche -
GRAĆ: giocare, verbo trans e intr, pons.
Bezokolicznik: grać.
Czas teraźniejszy: gram.
Tryb przypuszczający: grałbym.
bawić się w chowanego: giocare a nascondino.
bawić się zabawkamu: baloccarsi.
dobrze się bawić: divertirsi molto.
bawić się czyimś koszten: divertirsi alle spalle di qualcuno
Nie powinieneś bawić się tak cudzymi uczuciami:
¬ Non dovresti giocare così con i sentimenti di qualcuno.
Ja mogę tylko bawić się lalkami: io posso solo giocare...
My Amerykanie potrafimy bawić się i świętować w tym samym czasie: Noi americani sappiamo divertirci... ed essere spirituali allo stesso tempo.
🦅 aquila → ,  (m)
CONIUGAZIONE DEL VERBO GRAĆ.

Tryb oznajmujący/Modo Indicativo:

Czas teraźniejszy/Tempo presente:

ja gram,
ty grasz,
on/ona/ono gra
my gramy,
wy gracie,
oni/one grają.

Czas przeszły/Tempo passato:

ja (m) grałem,
ja (f) grałam,
ty (m) grałeś,
ty (f) grałaś,
on grał,
ona grała,
ono gralo,
my (m) grałiśmi,
my (f) grałysmi,
wy (m) graliście,
wy (f) grałyscie,
oni grali,
one graly.

Czas przeszły złożony / Tempo futuro:

ja (m) będę grał,
ja (f) będę grała,
ty (m) będziesz grał,
ty (f) będziesz grała,
on będzie grał,
ona będzie grała,
ono będzie grało,
my (f) będziemy grali,
my (f) będziemy grały,
wy (m) będciecie grali,
wy (f) będciecie grały,
oni będą grali,
one będa grały.

Tryb przypuszczający / Modo Congiuntivo o condizionale:

ja (m) grałbym,
ja (f) grałabym,
ty (m) grałbyś,
ty (f) grałabyś,
on grałby,
ona grałaby,
ono grałoby,
my (m) gralibyśmy,
my (f) grałybyśmy,
wy (m) gralibyście,
wy (f) grałybyście,
oni graliby,
one grałyby.

Tryb rozkakujący / Modo Imperativo:

ty graj,
on/ona/ono niech sgra,
my grajmy,
wy grajcie,
oni/one niech grają.

Imiesłowy /

Imiesłów przymiotnikowy terażniejszy czynny / M

grający,

Imiesłów przymiotnikowy przeszly bierny / M

grany,

Imiesłów przymiotnikowy współczsny / M

grajac.








Nessun commento:

Posta un commento

gr/xxii